Gezondheid, Sport

Back on track met mijn Fitbit Charge

fitbit chargeNa mijn gastric bypass operatie heb ik me een aantal maanden vrij actief bezig gehouden met afvallen, fitter worden en sporten. Ik wilde er helemaal voor gaan. Ik had mijn zinnen gezet op een Fitbit armband om mijn beweging bij te houden, maar toen ik zwanger raakte, heb ik die wens even in de koelkast gezet. Nu ben ik er weer klaar voor om door te gaan met het behalen van mijn doelen op het gebied van afvallen en gezonder leven. Ik keek weer naar de armbanden van Fitbit en bedacht me dat ik het toch wel duur vond. Ik vond het dus super dat ik vorige week de Fitbit Charge voor mijn verjaardag kreeg!

Ik heb voor mezelf de volgende doelen gesteld:

  • Actiever zijn. Bijvoorbeeld door elke dag even naar buiten te gaan, maar ook te proberen om iedere dag 10,000 stappen zetten.
  • Bijhouden wat ik eet, maar ook gezondere keuzes maken qua eten en drinken. Het idee is vooral om te minderen als het gaat om suiker en vet, want ik merk dat ik heel moe word van slechte dingen eten.
  • Genoeg slapen. Met de Fitbit Charge kun je ‘s nachts ook meten hoe lang je slaapt, maar ook hoe rustig je slaapt. Ik vind het wel interessant om hier wat meer inzicht in te krijgen en om echt te proberen om lang genoeg te slapen.
  • Uiteraard vind ik het vooral belangrijk om gezonder en fitter te worden, maar ik wil ook nog wat kilo’s kwijt raken. Tijdens de zwangerschap was ik hier niet mee bezig en na de bevalling lukte het goed om op gewicht te blijven, maar nu vind ik het wel tijd om door te gaan met afvallen. Mijn eerste doel is meteen -18 kilo. Dan ben ik nog lang niet op mijn ultieme streefgewicht, maar het lijkt me een goede start. Onhaalbare doelen stellen gaat sowieso niet werken, dus hier ga ik mee beginnen.

Ik hoop dat mijn Fitbit Charge me gaat helpen bij het behalen van deze doelen, maar ik moet het uiteraard vooral zelf gaan doen. Makkelijk is anders. Minderen met suiker bleek direct een uitdaging. Ik word er echt heel chagrijnig van en voel me slap. Dat geeft me eigenlijk vooral motivatie om door te zetten, want dat geeft maar weer aan wat voor een troep ik soms eet. Ik wil niet helemaal stoppen met suiker eten, maar wel flink minderen. Gelukkig wordt het elke dag makkelijker. Ik wil me verder één keer in de week gaan wegen. Op die manier kan ik wel zien wat het effect is, maar ga ik niet iedere dag kijken wat er gebeurt. Dat heeft ook weinig zin. Nu maar hopen dat ik snel ga merken dat het beter gaat en dat de kilo’s eraf willen.

13 Comments on “Back on track met mijn Fitbit Charge

  1. Succes! Zo’n FitBit lijkt me wel ideaal. Al ben ik bang dat ik er misschien te obsessief mee bezig zou zijn dan.
    Hier lukt het bewegen op het moment niet zo, met dit weer wil ik het liefst binnen zitten in m’n warme pyjama. Normaal probeer ik wel te wandelen. Fietsen heb ik echt een schurfthekel aan ben ik onderhand achter.
    Anneke recently posted…Boekrecensie: Anna (N. Ammaniti)My Profile

  2. Mag ik een ongevraagde tip geven?? Ik ben aan het “ontsuikeren” met pascale naessens! Ze heeft geweldige kookboeken (ik spaar kookboeken dus grote plus!) maar ook super veel info op haar website/facebook! Kijk er eens naar!
    Ik heb in september een proefmaandje gedaan… 3.4 kilo eraf en totaal geen suiker behoefte meer! Toen kwamen feestdagen en verjaardagen en heb ik beetje halfbakken gedaan… Maar echt… Ieder chocolaatje en cakeje kreeg ik een plomp gevoel van… Het was ook niet meer echt echt lekker :-/
    Nu 5 januari (dag na mijn verjaardag) weer gestart… En nu alweer meer dan 2 kilo kwijt en totaal geen honger totaal geen snacktrek (behalve die mogen…) en het gaat zooooo simpel en makkelijk!
    (En zooooo anders als bv die crash dieeten als sonja en weight watchers en cambridge die ik allemaal met moeite heb gedaan!)

    Dus kijk er eens naar en doe ook een proef maandje en als het bevalt ga je door!
    Let me know als je vraagjes hebt

    1. Eet je dan ook geen fruit meer of geen toegevoegde suikers? Ik at na mijn operatie bijna geen suiker en toen was ik veel fitter dus flink minderen wil ik sowieso!

  3. Goede plannen! 18 kilo is wel ambitieus, ik doe het per 5 kilo 🙂 Zet hem op, ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan. Een leven met minder suiker is voor de meeste mensen wel aan te raden, als je ziet waar suiker allemaal in zit…

  4. Een stappenteller heb ik ook, werkt fijn motiverend. Gezond eten vind ik wel een stuk lastiger, maar ook moet daar weer strenger mee zijn. Volgende maand in Cuba wil ik toch graag wat slanker zijn!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.